Tuesday, December 22, 2009

Ignite The Memory


Maximum tiredness was the main solid reason I let my alarm clock stay screaming. I can't seem to open my eyes. My hands were too heavy. To my consternation, the phone gave a sudden rang. 'Ah! Who would it be?' , that thought was circling around my head. As soon as I pressed the 'answer' button wearily,

"Izzat! Aku dekat depan rumah kau ni! Kau dah siap ke belum?".

Omo! How can I forgot I promised Ain to accompany her to school. Well,they will know their results today. 'Urgh! Mati aku!' the inner voice said ; together with an inward gulp.

"Erm.. Kau pergilah dulu. Nanti aku datang."

"Hah? Dah tu,takkan aku nak jalan sorang-sorang. Mak aku dah drop by aku depan rumah kau ni."

"Aku baru bangunlah. Hehe.. Kau tunggu kejap"



So, I got up and opened the door for her. A short conversation then I should run a bath. A few minutes later,we walked to school. As we reached to school, some of the faces of my ex-classmates and friends. It's kind of hard to tell how I felt to meet them. The memories of Andalas overwhelmed me. Too indescribable. Say I'm possessive? I don't mind.

Ain and I were sitting by the drain side in front of bookshop. Favourite spot of ours. Haha. My eyes captured an image of a boy. It was Faez Ammirul. One of my gossipmates. I mean male gossipers-they are rare species,aren't they?

(purple highlight is for him ; me blue highlight)

"Weyh,budak sombong!"
"Huh? Eh,kau! Lama tak jumpa. Lawa rambut "

*Reddish brown hair. No surprise.
"Jangan lah perli aku. Kau tak habis-habis perli aku. Hari tu aku dah kena dengan Romai ,Nabel"
*big laugh "Haha! Yeke?"
"Ye ar. So kau macam mana sekarang?"
"Aku okay lah. Biasa je. Macam ni je lah."
"Aku hilang teman gosip weyh kau tak ada."
"Haha! Betul ke? Aku pun sama. Kat sana tak jumpa lelaki yang suka bergosip macam kau ni. Kau je lelaki yang suka bergosip-gosip ni."
"Tu lah pasal. Adoi.. Okay lah weyh. Aku gerak dulu lah. Aku balik dengan jiran aku ni"
"Okay. Jaga diri elok-elok. Jaga mulut kau sekali!"
"Yelah. Jangan risau. Kau pun sama."


While waited for Romai and Nabel to settle their prefect's task both Ain and I picked 'pondok' near the bookshop to spend some of leisure quality seconds. I saw Pn.Kamariah passed by the school's office on the upstairs. She is one of my 'Pantun' teacher as well as 'pantun' trainer for us besides Pn.Sarimah. A greeting should be appropriate I suppose- at least I won't be labelled as cocky.
(blue highlight for me ; green highlight for Cikgu)


"Assalamualaikum,cikgu"
"Waalaikumussalam. Eh,kamu! Lama tak nampak. Rindu sekolah ni ke?"
she replied.
*me grinning endlessly ; along with a small laughter
"Rindu sekolah lah tu,siap pakai T-shirt sekolah lagi"
*Click! Gotcha! You are caught red-handed,Izzatul Nazihah!
"Macam mana sekolah baru? Seronok?"
"Boleh tahanlah. Seronok jugak cikgu. Hehe.." *continue grinning.
"Oh.. Awak jadi wakil pantun sekolah tak?"
"Erm.. Belum lagi lah cikgu."
"Hah, nanti tahun depan bolehlah awak wakil pantun sekolah awak. Bertanding sampai peringkat negeri macam kat sini ye? Mana tahu dapat wakil negeri Perak" said her with a broad smile.
"InsyaAllah,cikgu"

Greetings again and a few steps then she disappeared from my view. Oh,if only she knew the 'pantun' skills has started to fade away from me. Haha!


Saturday, December 19, 2009

A Piece Of Manners


Yesterday,I followed Mum to Tesco to buy some groceries. I am "anak mithali",remember? Hee.. As we were walking around to find the things that we need,Mum stopped at the pastry(betul ke ni?) section. She was looking for the coffee bun. No wonder. Well, she's been craving for it for the past few days. Choosing a bun is like picking a jewel for Mum(I'm gonna die!). Mum saw one of the salesgirl; and intend to ask her about the price since the price tag was nowhere to be found.

And what suprising me is that the salesgirl was like asking for my flying kick. Mum asked her politely and she replied her with the most irritating way! How rude! Oh,I can't stand this! She yelled at mother and I was thinking "What's wrong with this mad woman?". So, I get near to the salesgirl and showed her the bun that Mum hold just now and threw it to her face. I grabbed Mum's hand and asked her to leave the section. Sounds too angel right? I know. I am supposed to punch the no-manners-morons salesgirl.


*I wonder, did she ever know the existance of the word "manners"?


Tuesday, December 15, 2009

Sambungan

Cerita semalam belum terhenti lagi. Ada sambungannya. Berikut adalah sambungannya :-


Munirah Bt Abdul Kadir // Mun// Bulan
- Inilah Ketua Pengawas Pusat Sumber sekolahku. Dia ni adalah orang yang mula-mula duduk sebelah aku sebelum Khadijah tukar tempat dengan dia. Kalau orang tak kenal dia, memang orang akan kata dia garang disebabkan wajahnya yang memang garang. Tp dont judge a book by its cover kan? Bila dah kenal,lawak gila dia ni. Selalunya dialah yang melayan perangai budak-budak aku. Hehe.. Juga merupakan sekutu bergosip.







Raja Farah Shahirah bt Raja Harun // Raja // Anje
- Orang yang paling tiada masalah dalam dunia. 24 jam bahagia je. Jealous gila aku dengan dia ni. Tak pernah tengok dia stress apatah lagi tension. Bila orang susah hati pun dia boleh gelak lagi. Boleh buat kelakar pulak waktu orang tengah ada problem. Seronok kawan dengan dia. Terasa macam dunia ni tak ada masalah. Kadang-kadang aku tengok muka dia je pun,aku dah mampu tergelak. Tak tahu lah kenapa. Dia jugak seorang yang ganas. Tapi disebalik keganasannya,tak sangka tersembunyi ketakutan terhadap lipas. Raja raja.. Tak sangka aku kau fobia lipas. Hee~





Amira Liyana // Mimi // Zorro
- Dia ni friendly. Suka menegur orang. Kadang-kadang dia sedekahkan makanan yang dia bawak kepada orang-orang sekeliling termasuklah aku. Hehe.. Dia jugak kaki novel. Asal aku pandang dia je,mesti dia tengah layan novel. Jarang tengok dia baca buku Chemistry ke, Sejarah ke. Tapi masih tetap pandai. Hebat,hebat! Dia juga antara yang turut menjadi penyumbang kepada kemeriahan kelas aku.




Siti Nadzirah// Nanad

- Lagu yang tahap jiwang karat punya adalah lagu-lagu kegemarannya. Hobi dia pulak suka menyanyi. Selalunya lagu yang menjadi dendangan lagu yang jiwang lah. Seronok jugak ada MP4 bergerak. Hehe.. Selain menyanyi,dia jugak suka tidur dalam kelas. Bila cikgu tak ada,biasanya dialah antara orang yang akan melelapkan mata. Wuish,kalau tengok gaya tidur dia dalam kelas,dah macam gaya tidur malam dah. Nyenyak gila!



Nur Saiyidah Bt Meklas // Sai
- Klang mari. Sai ni baik budaknya. Juga merupakan orang kedua yang memanggilku dengan nama 'Izza' di SABDA. Sama spesies dengan Nanad,menyanyi merupakan kerja part-time die. Kalau masa presentation kelas, suka bila turn dia. Dia punya explanation best. Aku faham je.









Nur Ashila Bt Mandiar // Shila
- Suaranya yang ayu menambat hati! Aduhai..lemah lembut betul suara cik kak ni. Oh,antara orang yang dikurniakan otak Einstein. Juga suka bergosip. Kalau time recess,semua gosip terkini aku dapat dari dia je. Queen of Gossips.





Fatin Fareena Bt Abdul Aziz // Tot
- Imam untuk jemaah tidur waktu kelas BM. Selalu muncul dengan tindakan spontan yang buat orang ketawa pecah perut. Muka tak ada perasaan adalah hartanya yang mahal. Sangat suka berpelukan tanpa mengira masa dan tempat terutama dengan kawan baiknya,Adaa. Biology sangat diminatinya. Rekod terbaiknya,tak pernah tidur masa kelas Bio. Mengagumkan! Lagi satu,don't mess with her unless nak tengok dia berubah menjadi werewolf. Sumpah ngeri!



Nadiatul Akmar // Nad
- Membawa imej 'Good Girl'. Jarang dengar dia tinggikan suara. Sangat suka menyiapkan homework secepat mungkin. Satu tabiatnya,dia akan cuba halang bila orang mula nak study atau buat homework. Caranya? Dengan menutup buku orang . Tindakan yang agak kejam. Seorang ceti kelas yang berjaya. Berjaya mengikis duit poketku tiap-tiap minggu. Hehe..








Nazatul Syaza // Aja

- Happy-go-lucky habis lah dia ni. Sangat peramah dan selamba membuatkan aku tak kekok langsung dengan dia. Sangat caring. Ingat lagi masa aku sakit mata,dia siap peluk aku. Padahal aku punyalah nak elakkan dia daripada berjangkit dengan aku. Juga suka merepek ; sama macam aku! Each time aku ada masalah,dialah yang tolong comfort aku. Most memorable tentang dia,hobinya suka tidur dalam kelas. Pantang cikgu tak ada, mesti dia dah tidur. Masa kelas on lesson pun dia boleh tidur. Terkenal among classmates kerana suka tidur masa cikgu mengajar. Hehe..

Monday, December 14, 2009

180 Days

Disebabkan kebosanan yang maha dahsyat tiada tandingan,maka aku berkira-kira untuk mengemaskini blog kesayangan ku ini. Terasa nak membebel sekuat hati tapi nanti takut dilabel gila oleh orang-orang sekeliling. Jadi,aku nak menghebahkan kepada semua orang kampung dan masyarakat harmoni di luar sana tentang ahli-ahli kelas 4 Al-Farghani. Kelas yang baru aku join lebih kurang enam bulan. Antara yang bertuah adalah :-



Nur Azieanna Bt Zambry // Azi
- Dia ni soft spoken orangnya. Banyak menasihatkan aku pasal perkara-perkara berkaitan hidup. Well,kira macam pengganti mak aku jugak lah. Selalunya dia suruh aku jaga diri,belajar,jgn malas-malas(itu dah memang fitrah aku) dan jaga laki. Eyh..silap!Jaga maruah diri. Kadang-kadang aku rasa macam dekat je dengan mak aku bila dengar nasihat dia yang dah boleh dibukukan tu(punyalah panjang!). Haha! First time kenal,memang kaku habis dengan dia. Tapi tu semua masa first time je lah. Hehehe... =)




Nurul Faten Adila Bt Abdul Basir// Didi

-Dia ni tak banyak cakap orangnya. Selalunya aku lah yang mulakan conversation dulu. Dia ni aku salute la sebab memang aku boleh kategorikan dia as Master of Science. Biology, Chemistry, Pyhsics semuanya dalam tangan dia. Macam mana dia belajar pun aku tak tau. Telan buku kot agaknya. Jealous tahap sawan la kat dia. Dia ni jenis yang pemalu sikit. Tapi sporting. Hehe.. Sebagai anak buahku, aku rasa dia ni jenis senang dibawa berbincang. Kalau ada apa-apa,dia selalunya takkan menyebabkan masalah. Juga merupakan jiran dorm sebelah.
=D



NurFatin Binti Ahmad Damanhury // Aten
- Dia merupakan orang yang aku paling rapat dekat SABDA. Senang cerita,mana aku pergi dia mesti ada. Makan sama,riadah sama,belajar pun sama-sama. Mulanya,aku tak rapat sangat dengan dia. Kenal as a classmate je. Tapi since bulan puasa hari tu,aku mula rapat dengan dia. Sebab selalu kebetulan masa puasa,dia selalu ambik tempat solat sebelah aku. Jadi secara tak sengaja,kami terakrab pulak. Kongsi cerita tiap-tiap hari. Kalau dia siap lambat,aku yang datang dorm dia tunggu dia bersiap. Kalau aku pulak yang lambat,dia lah yang datang. Tapi selalunya dia yang datang dorm aku. Hehe.. Satu persamaan kami, dua-dua bekas pemantun sekolah. So,kalau apa-apa hal berkaitan pantun,aku cerita dengan dia je. Sebab dia je yang faham haram jadah apa yang aku merepek tu. Hehe.. Dia selalu naikkan semangat aku bila aku tengah ada masalah. Kawan yang sangat boleh diharap.



Nur Farahin Binti Mustafa // Pa'en
- Si tudung putih dalam gambar ni bernama Farahin. Dia ni Ketua Dorm aku a.k.a classmate aku a.k.a katil sebelah aku. Hehe.. Dia ni sangat baik dan pemurah. Selalu mendermakan isi lokernya kepada ahli-ahli dorm. Rasa-rasa kekurangan apa-apa,jangan ragu-ragu meminta pertolongannya. Paling seronok, hobinya ialah suka menjerit. Kalau dia menjerit, memang aku rasa dah putus cuping telinga aku ni. Berapa kali entah jantung aku yang dah tergolek tapi aku kutip balik disebabkan terlampau terkejut dengan frequency suara dia. Hehe..


Nur Huda Ezzaty // Huda
- Si tudung hitam dalam gambar kat atas tu pulak Huda. Tak banyak yang aku mampu cakap pasal dia. Cuma dia ni pendiam dan sangat pendiam dan terlalu pendiam dan tergolong dalam mereka yang memiliki ciri-ciri pendiam. Tak selalu berkomunikasi dengan dia disebabkan dia seorang yang amat pendiam. Sedikit info,dia dari Sek.Men.Teknik Shah Alam. Yang aku tau,dia tidak pernah langsung belajar mengenai Biology sebelum masuk SABDA. So,aku tak boleh nak cakap lebih-lebih. Mungkin tahun depan dapat kenal dia lagi rapat kot?


Friday, December 11, 2009

My Immortal



Searching the best way to get rid of this boredness disease, I went out to JJ Bukit Tinggi yesterday with my sweethearts. Main objective ; to held some discussion regarding life. Haha! Around 2 pm,I reached there and straightly headed to KFC. Bell couldn't joined us since she had to go back. It was just me, Aien and Naddy. We are the gossip girls,so what? All kinds of topics have been brought up. From schools to personal life. The guffaw from us could be heard by others(I think!) at the restaurant. Especially when I heard their stories after I left the school.


After one shop to another,our last stop was Popular bookstore. Then,it was time to say goodbye. As I walked alone, I bumped into someone. Suddenly, I heard someone screamed out my name. Ouh, it was Oe. Long time didn't see each other. Surprisingly,she told me that she didn't even know that I had move to another school. The best part was, she only discovered about it during the Eid when she asked Ojie to invite me to her openhouse. Maybe I forgot to inform her about it. Sorry Oe! Somehow,I do really miss those moments in Andalas.
It was great to meet them.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...