Monday, June 13, 2011

Aku suka bahasa melayu.

Di satu kedai mamak.



Aku : Mamak, kasi tambah air sejuk ini teh. Banyak manis.
Mamak : Air panas?
Aku : Taak. Taak. Air sejuk,sejuk.
Mamak : Air panas?
Aku : Tak. Itu air sejuk. Bukan panas.
Mamak : Air panas ka?
Aku : Err.. Itu air S-E-J-U-K. Bukan panas. Cold water*??* (oh man. macam mana nak explain ni?)
Mamak : Okay,air panas. *terus berlalu sambil bawak gelas aku*
Aku : Huh? Mamak,sejuk. (masih mengharap dia faham)


Akhirnya dia datang dengan membawa gelas aku tadi. Dan aku terus rasa gelas aku. Okay, dah jadi suam dah teh ais aku ni. Herm..



Dan aku terus berfikir sendiri. Mungkin boss dia cuma ajar "air panas, teh tarik,roti canai"sahaja. Dan aku masih terus confuse yang mana malaysia yang mana nepal yang mana bangla. Semua nak sama je. Haih..


Kadang kadang bila tengok balik, banyak sangat pekerja asing pun tak bagus jugak. Susah lah nak communicate macam ni. Melayu tak paham, English tak paham. Nak aku cakap jawa ke?
Tolonglah, aku belum cukup international untuk bercakap semua bahasa dunia.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...