Saturday, August 22, 2009

Home Sweet Home

Setelah sebulan meninggalkan blog kesayanganku ini tanpa diberi makan,hari ini aku kembali. Rindunya pada blog ni tak terkata. Dekat sekolah aku,mana boleh nak update blog ni. Maklumlah,duduk dekat kawasan yang terkenal dengan kelapa sawitnya. Tiap-tiap hari jumpa serangga aje lah.

Sama macam budak-budak sekolah asrama lain,sekarang ni aku tengah menikmati hari cuti sambil menyambut Ramadhan. Assignment yang dibekalkan cikgu memang tak terkata banyaknya. Bagi kerja macam orang cuti sebulan. Lalala..apa boleh buat. Dah nasib badan. Rasa rindu betul dengan kemeriahan Andalas.

Sekarang,pekan Bagan Datoh menjadi pekan terdekat aku . Teluk Intan menjadi bandar utama aku. Lagu negeri Perak jadi nyanyian harian aku. Aku menjadi warga kelas 4 Al-Farghani. Satu kelas yang aku dapat tafsirkan sebagai paling "friendly" dalam semua kelas yang ada. Mana taknya,hampir setiap kali waktu prep,mesti kelas aku akan didatangi banyak pelawat dari setiap kelas dan pelawat setia atau "regular customer" kelas aku mestilah Haziq Ishak aka Haziq Supa. Kalau Haziq tak ada je,mesti kelas aku senyap. Hahaha! Sorry Ziq! Oh ye,kelas tu terdiri daripada 12 org lelaki ; 18 org perempuan.

Dekat sekolah tu jugak aku dapat banyak kawan dari seluruh Selangor dan Perak. Kawan dari Perak dengan loghat Peraknya,macam-macam benda yg aku belajar. Bak kata Hakeem,virus rubik tengah merebak sekarang. Sekolah aku pun tak ketinggalan. Tiap-tiap hari pagi petang siang malam budak-budak kat sana main rubik ni non-stop. Siap lawan siapa dapat siapkan paling cepat. Aku pulak tak ketinggalan,tengok orang main,aku pun nak jugak. Tapi sayang,aku belajar separuh jalan. Haha. Penat dah budak-budak kelas aku ajar,tapi aku dapat tangkap separuh je. Last-last aku kena marah. Kui kui kui.

Kekreatifan aku pun mula meluas dekat sini. Benda-benda yang aku tak pernah buat pun aku buat. Contohnya,selama 16 tahun aku hidup,tak pernah-pernah aku main ragbi. Tiba-tiba cikgu suruh main ragbi. Haha,kelakar rasanya. Lepas tu,tak pernah lagi aku sentuh belalang,cengkerik seumur hidup aku. Kat sekolah tu,aku mula bermesra dengan alam semulajadi. Rasa pelik jugak dengan diri sendiri.

Lepas tu,semalam merupakan "cooking lesson" masa kelas english. Seronok. Dapat masak-masak. Macam-macam resipi yang dipersembahkan termasuklah koktel,air bandung. Kumpulan aku masak macaroni goreng menggunakan resepi aku. Yang bestnya,semua orang kena masak macam buat rancangan kat tv tapi dalam english version. Tak pernah-pernah aku masak sambil speaking. Hahaha. Lepas dah siap masak,kena bagi cikgu-cikgu rasa dan jugak budak-budak kelas. Adoi~ penat tapi seronok.


Tapi aku tetap rindu kawan-kawan Andalas aku yang havoc. Cuti ni kita keluar,nak tak? Rindu dowh!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...