Thursday, April 21, 2011

Pertama Kali Interview.


Tepat je pukul 8, interviewer dah panggil masuk. So sebelum masuk, adalah sembang barang sepatah dua dengan makcik yang sebelah aku tu. Cerita pasal anak dia. Okay, makcik ni sembang nak kencang tak nak kalah. Aku pun apa lagi. Put on the "hipokrit" face. Senyum sikit yang mana patut. Angguk angguk macam aku dengar je pun apa yang dia cakap. Dalam hati masa tu "Yelah makcik, anak makcik sorang je yang hebat". HAHA! Masuk masuk bilik interview yang macam haram aircond dia tak boleh sejuk lagi ke, dah disuruh buat interview secara berkumpulan. So, masing masing ambil position, then dia bagi tajuk.


*************************************************************************************
"EXCELLENT TEACHERS PRODUCE EXCELLENT STUDENTS."

a) Describe your favourite teacher.
b ) How does this particular teacher helps you to excel in your studies?

*************************************************************************************



Okay, dapat je tajuk ni. Aku dah macam blank. Ah sudah. Nama cikgu mana pulak aku nak gebang ni. Benci betul lah soalan favourite favourite ni. Serius doh, aku tak pernah pun terfikir pasal cikgu cikgu favourite lah bagai ni. Sebab aku rasa semua cikgu pun ada yang best ada yang tak bestnya kan. So, interviewer tu pun suruh lah ambil dalam 2 minutes time untuk fikir apa apa and bila dah ready boleh start sendiri since interview berkumpulan tu macam konsep "discussion". Then, ada budak MRSM sebelah aku ni start dulu. Ala, budak yang mak dia duduk sebelah aku yang dok cerita pom prang pom prang kata anak dia lah yang hebat segala benda tu.. HAHA! Ceh, budak ni pun gaya tak nak kalah. Dia yang mulakan discussion. So, dia terus tanya kat semua "Okay, everyone is ready?".


Semua pun angguk. Tiba tiba aku rasa nak mencelah. Ting! Dapat idea. Aku pun ambik lah nama Sir Hasrul. Since aku tengah ditemuduga untuk kursus TESL. So, of course ar nak kasi bodek bodek sikit gaya macam English ni hidup mati aku lah kan. HAHA! Cerita lah Sir ni kering gila lah. Kalau dia rasa nak mencarut, dia mencarut. Sampai nak mati ah gelak apa semua kan. Cewah.. Aku cerita mesti ah nak kasi boom boom kan? Kencang gila weh! So, bila yang lain semua dengar, aku rasa mungkin diorang tak pernah ada cikgu macam tu kot. Tu yang semua pun macam tercengang je kan. Aku pun apa lagi. Lagi rancak lah aku gebang. HAHA!



Oh,since aku dah berabad tak speaking. Agak berkarat juga skill speaking aku. Dah macam apa, tunggang langgang dah aku rasa ayat aku tadi. Dengan shaking nya tak kira lagi. Ah,sebat. English terabur pun teraburlah. Walaupun aku tahu ada ayat aku yang macam entah pape je tadi, tapi bak kata ayah aku. "Kau salah pun kau buat muka macam ayat kau tu perfect je. Mesti dia ingat kau tak perasan punya." Okay, aku pun main gamble jelah kan. Masa tengah discussion, budak budak lain dah bawak masuk pulak cerita cikgu favourite diorang yang lain. Aku pun mencelah lagi. Diorang bukak cerita cikgu Chemist, aku pun nak jugak promote cikgu Chemist aku. Bukak cerita cikgu Physics, aku pun tak nak kalah. Cerita pasal Cikgu Zekri pulak. Bukak cerita cikgu Mathematics, aku pun nak jugak cerita Pn.Rufiza Lila. Cerita Add.Maths, aku pun apa lagi. Lancar jelah cerita pasal Cikgu Mazlyy dengan kecomelannya. HAHA!


Habis interview kumpulan, aku gulungkan discussion since semua dah senyap tak tahu nak cakap apa. Then, interview individu. Pergh..! Yang ni tak berapa nak syok lah kot. Mula mula masuk, muka sumpah weh confident gila nak mampus macam gaya "Akulah yang terbaik. Kau kena ambik aku." Hehe.. Perkenalkan diri. Masa perkenal kan diri pun nak jugak menyelit state aku ni boleh mengajar dengan baik. *bapak menipu* Then, dia start tanya itu ini. Pasal kenapa plih perguruan semua. Agak terkial kial otak aku fikir nak gebang apa. Dapat idea, memang laju ah mulut nak cerita kencang. Macam aku lah penyelamat anak bangsa. Sedia berkhidmatlah bagai. HAHA! Settle.






Lepas tu, kena pulak lah kan ambik UJIAN SAHSIAH KEGURUAN. Gila apa dia kasi 135 soalan nak buat dalam masa 30 minit? Okay, aku pun buat jelah. Gempak pulak aku. 15 minit dah boleh siap 100 soalan? Hebat tak hebat? Alaa.. soalan dia macam soalan sivik tu ha. Masa tu lah aku terfikir nasib baik sivik aku gempak. Orang bersiviklah katakan. HAHA! Oh lupa. Before start tu, interviewer tu pun terangkan lah apa butiran yang perlu diisi semua dekat kertas OMR tu. Lepas tu ada satu bahagian ni kena isi "No.tempat duduk". Then dia kata "Okay, untuk column tempat duduk kamu boleh tengok bawah meja kamu ada nombor." Semua pun dengan naifnya tengok bawah meja. Lepas tu dia kata "Eh, bukan bawah meja. Bawah kerusi. Cuba kamu check. Ada tu." Semua candidates pun dengan bangangnya dah berdiri siap tertonggeng tonggeng nak tengok nombor tempat duduk bawah kerusi masing masing. Dah sedap kena tipu kau, interviewer tu gelak macam nak mati. Barulah semua sedar dah kena tipu. Oh,seronok kau ye kenakan orang?


Habis interview je,aku dah rasa macam lega gila nak mampus. First time pengalaman pergi interview. Dan first time juga diperbodohkan masa sesi interview. Okay, aku takkan lupa interviewer tu. Pengalaman tu! Dan rata rata calon yang duduk satu group dengan aku tadi semuanya senasib dengan aku. Pergi interview demi nak gembirakan kehendak parents. Bukan kehendak sendiri lah kan. So,masa tu aku rasa macam "Oh,bukan aku seorang je yang kena paksa kat sini." Tapi still nak perform the best jugaklah kan. Dalam sembang sembang rancak gila dengan budak budak group aku, adalah kenal dengan seorang budak yang rupa rupanya kawan Faruq Syahmi. Siap boleh cerita gosip gosip dengan aku pasal Faruq. Barulah aku tahu kisah sebenar si Faruq. Sumpah nak gelak dah masa tu. And ada pulak yang seorang lagi tu kawan Hanis Syairah. Dua dua kawan SABDA.



sekarang aku percaya dunia ni kecil,
berbentuk sfera dan diliputi 70% air.
Pusing pusing muka yang sama jumpa balik.




19 comments:

  1. setuju izza....mmg dunia nih kecik...mane mane pergi ble berkenalan..."owh kau kwn dye rupenye??"...jawapan common...haha

    ReplyDelete
  2. aku shaking time intvw bkumpulan tuu.bajett nk start mule2.skali tetibe blank.haha
    aku rase intvwer tu konpem2 amek ko lpas tgk ayat dashat maut ko kluarkan.

    ReplyDelete
  3. nikman : yeah. tau takpe. mana mana pergi mesti nanti end up. "ohh.. kau kawan dgn dia ke?" or "eh,kau kenal dia rupanya..".. ahahhaa. kecik betul dunia. hahahaha

    ReplyDelete
  4. syaheela : ahahaha. takde maknanya ayat aku dahsyat. dah macam hape sakai ayat aku.. lagi lah tak boleh blah kan. yg duduk dengan aku tadi semua taknak kalah pulak speaking kan. ehehehehe...

    ReplyDelete
  5. HAHAHAHAHAHA! lawak sia tang pom prang pom prang tu. aku boleh bayangkan macam mane kau mase tu :D

    ReplyDelete
  6. Kau tak boleh kalah ye tul~ kau mencelah kau pkir orang nak kat kau ke? lagi meluat adalah~ LOL, good job. tapi kalau kau dapat, abislah anak bangsa kita kan? :D

    ReplyDelete
  7. tul cerita kencang prom prang tu penting utk menaikkan confident level :)
    bdk sabda mmg semua nak prom prang ja.ahahahaha

    ReplyDelete
  8. nad , tu ah pasal. aku masa tu macam sabar jelah. nasib aku pikir orang tua je. ehehe. mak dia cakap memang nak gempak je. pom prang je lebih. hahahha

    ReplyDelete
  9. ahahha. aku mencelah penuh adab kesopanan melayu ko tau? jadi mesti semua pun macam "woah..likable lah budak ni." HAHAHAHHAHA! eh eh kalau aku dapat takde jahanam nya anak bangsa. mesti terdidik dengan penuh visi misi. maklum lah. aku kan a good teacher. aagagaggaa!

    ReplyDelete
  10. nadiatul akmar : yeah. pom prang pom prang tu adalah medium terbaik nak boost self esteem en. mungkinlah sebab tu budak budak sabda byk yang cerita nak kencang je. ahahahahhahhaha..

    ReplyDelete
  11. hahahaha..mak cik tu mesti cerita sampai tangan naik naik kan? mcm karam singh. haha
    tapi dari gaya kau cerita, kau dah buat yg terbaik la wehh! kalau kau dpt, nnti aku hantar anak aku belajar dgn kau! konfem anak aku cerita pun prom prang prom prang mcm kau! hahaha..

    ReplyDelete
  12. keep praying izzat...hidup budak andalas

    ReplyDelete
  13. hurmmm .. andalas ?? haha.. bole laa... HIDUP ANDALAS ! bapak sedap kene kencing cri no tmpt duduk... HAHA

    ReplyDelete
  14. kat comment xde tempat nak klik "like"ke???hehe

    ReplyDelete
  15. ana ; ahahha. mak cik tu yang cerita nak kencang. aku ikut jelah. takkan nak kalah kot. ehehe.. oh. boleh ana. nanti mesti anak ko terdidik dengan baik hasil didikan aku. ehehe

    ReplyDelete
  16. khadijah ; yeah. i never stop pray. takpernah berhenti doa. insyaAllah ye dijah. hidup andalaS! hehe

    ReplyDelete
  17. jaris ; ahahaha. eleh jaris. jeles cakap jeles penyokong puchong tak seramai penyokong andalas. ehehe

    nikman ; kat comment kalau ada button like. org dah like dah semua comment ni ha. ehehe

    ReplyDelete
  18. ap gado2 niyh.. kawen tw la..
    hahahahaha

    ReplyDelete
  19. ahahahah. ish. kawen? jauh sgt da tu. ehehehe.. erm.. siapakah "kasih" ni?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...