Tuesday, December 13, 2011

An English teacher in the making.

"Who would have thought how bittersweet this could have taste" - Adele



Aku pernah bercita cita dan berdoa bersungguh sungguh dulu.
Untuk jadi seorang doktor.
Ya,tapi tu dulu.

Atau,

sekurang kurangnya seorang pensyarah bidang perubatan?

Lepas SPM, dengan result yang ada, dengan "kata-kata semangat" daripada ayah, aku janji dengan diri sendiri, nak tebus kesalahan SPM dekat Matrik. Score baik punya, so that aku boleh pursue degree dalam perubatan. Masih lagi tu, simpan angan angan nak jadi doktor. Tak tahu,tapi aku memang nak sangat jadi doktor. Keinginan tu memang ada sejak daripada kecil lagi.


Dan biasalah, lepas je result SPM menggelabah sana sini, fikir nak masuk bidang apa. *gegurl confuselah* HEHE! Mohon sana sini. Masa tu, segala peluang yang ada kalau boleh tak nak terlepas. So, dalam otak aku masa tu aku cuma fikir pasal dua benda ni je. UPU dan Matrik. Alhamdulillah, aku dapat Matrik Perlis, sama dengan Ana,Nub,Nad and a few others budak SABDA. Tak ingat dah. Yang budak budak perak pulak dapat matrik Gopeng. Erk? Okay,heaven! Mula mula tu macam "Uish, pehal doh jauh gila dia campak aku weh?"

Then masa tu,aku dah tekad. Perlis pun perlis lah. Janji aku dapat tebus balik result SPM aku kat Matrik ni. Memang tekad yang tidak berbelah bahagi lah wa cakap lu. Tapi ayah macam tak berapa happy. Aku tak tahu. Mungkin dia takut kot. Yelah,semua orang pun tahu masuk Matrik ni macam high-risked jugak. Chances kau 50-50 kot. Kalau pointer tak bagus, susah nak sambung degree nanti. Dapat course entah apa apa je nanti. Nak dapat pointer bagus pulak, as we all know lah kan, subjek Matrik tersangatlah tough nya. Even double triple daripada SPM!

Tak lama lepas tu, ada permohonan untuk Institut Pendidikan Guru. Kursus Perguruan Lepasan SPM. Ayah cepat cepat suruh aku apply. Padahal masa tu dah tarikh tutup. Ayah pun macam frust. Aku pulak gembira. HEHE! Tapi senyap senyap jela. Tiba tiba esoknya keluar pengumuman tarikh tutup di anjak ke tarikh lain atas permintaan ramai. Woah! Aku memang liat sikit lah nak mohon. Ayah suruh aku mohon Bahasa Inggeris pilihan pertama and Matematik pilihan kedua. Sebab aku memang tak pernah terfikir nak jadi cikgu. I mean, aku memang tak pernah minat nak jadi cikgu.


Tapi atas desakan keluarga, aku mohon juga. Ala, mohon jelah. Belum tentu dapat lagi. Sekali dapat pulak pergi interview dia. I was like,seriously? Nak bagitau ayah ke tak ni eyh? So last last bagitau ayah. Fikir balik,pergi jelah. Interview je pun, belum tentu dapat. Beberapa hari sebelum tarikh nak daftar Matrik, aku tengok ayah mak semua rilek je. Tak ada pun nak tolong aku packing ke..unlike sebelum ni. Masa aku nak masuk sekolah asrama, diorang yang lagi beria daripada aku. Ayah kata "Ayah yakin kau dapat permohonan jadi cikgu tu,dik."

Masin mulut ayah. Alhamdulillah. Aku dapat permohonan jadi cikgu tu. Dapat pilihan pertama aku. Bahasa Inggeris. =) Here's the deal. 5 tahun belajar kat sana, jadi cikgu lepasan ijazah, secured job. Lepas grad tak payah nak ternganga nganga nak cari kerja kosong. Kementerian tolong carikan. Orang tua kan, they know best. So,aku dipaksa lupakan Matrik. Maka,secara tak rasmi, terkuburlah impian aku untuk bergelar doktor. Memang dah takkan ada dah kemungkinan aku nak jadi doktor tu. So,angan angan tinggal angan angan.

Sementara tunggu tarikh daftar untuk masuk Institut Pendidikan Guru Kota Bharu tu(pergh,Kelantan pulak aku bantai dapat), tiba tiba aku dapat panggilan daripada UM. I mean, UM weyh? Like seriously? Memang sejak daripada sekolah aku memang teringin gila nak masuk UM. Dia offer tawaran kemasukan untuk Asasi Sains Fizikal. Aku dah macam, ah sudah! Gila kau, orang gila je yang tak happy dapat offer daripada UM! Asasi Sains Fizikal pulak? Okay,memang lah bukan satu cabang doktor, tapi masih dalam bidang sains. Fuh, masa tu dugaan maha berat dia, Tuhan je yang faham perasaan aku masa tu. UM,something yang dah lama aku wished for, and jadi cikgu is something yang mak ayah aku wished for. So?

Tersepitlah aku dalam situasi tu.

But too bad, I wasn't even given a chance to choose. Suara aku macam tak diberi ruang pun. Tak ada orang tanya pun apa yang aku nak. Jadi, aku simpanlah hasrat tu sorang sorang. Menangis melalak mengadu kat Allah hari hari, sampai bengkak bengkak mata aku ni ha. Hoping to get over this as soon as possible. Aku dah mula belajar untuk redha. Lagipun aku percaya, when it comes to things like this, once your life is blessed, insyaAllah life in front of you will be easy. So, in this case, aku dah gembirakan orang tua aku, jadi insyaAllah, ada sesuatu yang Allah janjikan pada aku nanti. Besides,orang tua,jarang salah perhitungan.

As time goes by, aku mula belajar untuk hidup dengan hakikat kehidupan sebagai seorang cikgu. It was all beyond apa yang aku tahu selama ni. Aku baru faham apa itu kerja kerja sebagai seorang cikgu. Apa yang cikgu kena hadapi setiap hari. Kat sini, lecturer lebih suka memanggil kami,sebagai "cikgu". Yeah,dah dekat kad matrik pun tertulis "Guru Pelatih" kan. Well,obviously mengendalikan sebuah kelas perlukan kemahiran yang sangat tinggi. Kau ingat senang ke jadi cikgu,Nazihah? Kau nak transferkan ilmu yang kau ada kepada orang, its not that easy as you may think.

Lagi lagi dekat rural area,alahai. Budak budak banyak tak didedahkan dengan importance of English. There are so many things being left out in order to develop the speaking and communication skills among the students. Thats why schools in rural areas are having major problem with this English issue. *duh,pehal ayat aku dah macam karangan SPM ni?*

Kalau dulu aku bercita cita nak selamatkan nyawa orang tapi sekarang aku bercita cita nak pastikan lagi ramai budak budak fasih berbahasa Inggeris. Ya,bunyi macam bajet bagus. Tapi ni betul.


Paling best, bila dah ada anak murid nanti. Tak tahu, tapi I am so looking forward to it. =D


And today,I am so proud to say, I am an English teacher in the making.

Tempoh: 5 tahun 5 bulan to be an English teacher.


Izzatulisme kata :

Perancangan Tuhan itu sentiasa yang terbaik.


P/S : I may look heartless, I may seem not to care, I may sound easy but to be honest you have no idea how much your presence means to me. Maybe my positive responds and gestures are not loud enough for you to understand. I pray,someday,you'll know that I am not fooling around.




3 comments:

  1. lepas nie kena ajar farah lah pulak ye. B.I dah tahap 'pfffft!'

    ReplyDelete
  2. proud of you ijat, pilihan mak ayah adalah yang terbaik !
    lagipun,lps solat..org salu doa " YA ALLAH,ampunkan dosa guru2 kami "..
    tp orang tak doa" YA ALLAH, ampunkan dosa doktor2 kami"
    hehe,yakin ! Rida Allah fii ridhail waalidaini ~:)

    ReplyDelete
  3. Farah : yeah yeah. nanti akak bukak tuisyen okay? hahaha *gempak lah sgt bi akak kan?

    Mai : betul tu. ehehe. jadi cikgu is not a bad choice pun. hehhe. aku dah mula suka kerjaya ni. heheh insyaAllah kau pun sama =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...