Thursday, December 22, 2011

Lima Belas.



This is what happened when I was 15.


Harini kecoh sana sini budak PMR nak ambik result. Alahai.. Teringat 3 tahun lepas. Aku punya cuak sama macam budak budak ni lah. HEHE~


Tapi yang paling aku tak lupa was when lepas jawab Science Paper 2. Dah habis masa, tinggal tunggu pengawas kutip kertas je. So,aku pun dengan santai dan rilek nya menyemak helaian kertas soalan tu. Konon konon macam nak buat last check lah kan sebab aku tahu aku dah jawab semua soalan. Orang kata apa, check buat syarat. Haaa..

Tengah sedap check bagai tu, ah gila! Mencarut aku dengan tidak semena mena. Aku tak jawab dua page terakhir kat kertas soalan tu. I mean like, kau gila? Banyak kot markah dia. Sebab soalan dia banyak. Dan aku tak perasan ada soalan lagi kat page terakhir tu. Sumpah aku ingat aku dah jawab semua soalan. Masa tu,aku fikir banyak kali. Nak jawab ke tak nak. Nak jawab ke tak nak. Kalau tak jawab,memang free free lah hilang markah kat situ. Tapi last last aku jawab. Dengan tangan terketar ketar, dengan otak aku yang dipaksa memahamkan kehendak soalan dalam less than 1 minute macam tu? Pheww~

Sementara tunggu pengawas kutip kertas, nasib baik jugak pengawas tu slow. Jadi sempat lah aku bantai dalam 3 soalan macam tu. Tapi tulisan aku memang macam apa lah. Sebab tangan dah ketar tahap tak hengat wa cakap lu. Paper vital tu, Science. Kau ingat subjek main main ke? Masa depan kot. Time tu pulak, aku punya seat agak depan. As we all know lah kan, bila tamat masa, semua calon dah memang kena letak pen pencil apa. Tapi aku curi curi menulis jugak. Ah,pedulik hape aku. Kalau aku tak dapat A, kau nak tanggung? Haa.. Ketua pengawas nampak, then memang sedap lah kena sound direct masa tu.

"Saya ulang, calon diminta berhenti menulis."

Erk. Okay. Memang aku sorang je pun yang tengah menulis masa tu. Tapi aku buat buat tak dengar. Pengawas datang,aku terus bagi kertas. Tak nak tengok dah. Keluar dewan,berpeluh tangan aku. Heart beat dah laju macam apa. Tuhan je tahu. Balik rumah,aku cerita kat mak. Memang satu hari aku down. Hilang mood dah rasa nak ambik exam. Bila ayah tanya, aku cuma cakap aku target 7A je pun. Sebab aku tahu chances aku nak dapat A untuk Science tu tipis.

Siap mimpi result yang sama. Ceh!

Tapi alhamdulillah. =)




Izzatulisme kata :
Tahniah kepada semua junior junior saya di SM Sains Bagan Datoh.
106 orang 8A, out of 140. (Kalau tak silap)
Rank No.4 dalam Perak. (Just like my batch did)



P/S : Well, berjaya PMR tak semestinya berjaya SPM. Ramai je yang boleh berkontra result masa SPM dengan PMR(e.g AKU? sob sob sob..) . So, yang tak dapat straight A's tu, toksah nak give up awal awal la. =)






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...