Saturday, June 18, 2011

Kita bercakap soal masa depan.


Setelah aku fikir baik buruknya, cantik hodohnya masa depan aku sekarang, aku rasa aku dah cukup yakin dengan apa yang aku pegang sekarang ni. Ya,sebab aku sekarang bercakap daripada sudut pandangan seorang manusia yang melihat refleksi diri dalam lebih atau kurang 5 tahun lagi. Sebab segala jejak langkah aku sekarang adalah berkaitan macam mana kehidupan aku lagi 5 tahun akan datang.

Jangan tanya kenapa aku buat keputusan ni. Ada yang kata aku tolak rezeki. Buang sesuatu yang jadi impian orang. Tapi kejap. Dua dua yang aku dapat pun rezeki lah kawan. Ada yang kata jangan terikut ikut cakap orang. Pegang pendirian sendiri. Banyak aspek yang aku fikir. Banyak soalan yang menjengah. Banyak bisikan syaitan yang aku nak kena tepis. Dan juga. Banyak nasihat dan pendapat yang aku renungkan. Dan setiap kali aku bangun tidur, soalan soalan begini mesti akan terbit.


"Kalau aku pergi sana, mampu ke aku bawak course tu?"
"Sanggup ke aku nak bergelumang lagi dengan subjek yang tough?"
"Kalau aku pergi sana, mampu ke aku nak belajar semula subjek yang aku tahu aku lemah?"
"Kalau aku pergi sana, terjamin ke bidang pekerjaan yang bakal aku dapat lagi 5 tahun?"
"Banyak ke peluang kerja untuk bidang yang aku nak ambil ni?"



Ya,aku memang sangat bersyukur sebab aku antara manusia bertuah. Alhamdulillah, Allah murahkan rezeki. Tapi aku fikir balik. Ni soal masa depan. Kita bukan bercakap tentang 5 bulan akan datang. Tapi lagi 5 tahun akan datang. Segala perancangan dalam otak aku sekarang bukan untuk keseronokan sementara. Jadi rasanya kalau aku dah mampu nak nampak 5 tahun akan datang aku yang lebih terjamin, rasanya tak perlu aku nak risiko kan sesuatu yang dah pasti untuk sesuatu yang belum pasti. Kan?

Dan orang akan bertanya lagi, apakah masa depan aku hanya akan berhenti lagi 5 tahun akan datang? Oh tak. Tidak sama sekali. Macam aku kata, 5 tahun akan datang tu adalah perancangan jangka masa panjang. Dan untuk sampai ke 5 tahun akan datang, itu adalah langkah pertama. Aku punya plan lain selepas 5 tahun akan datang.

Tapi itu semua cuma perancangan. Kita cuma merancang, Allah yang tentukan.
Betul tak?


Ya, aku percaya bila mereka kata peringkat umur begini adalah waktu yang sangat kritikal dan susah. Sebab peringkat umur macam aku adalah waktu orang tentukan hala tuju hidup. Kesannya akan memberi impak seumur hidup. Setiap keputusan semuanya untuk masa depan. Semuanya kena ditimbang pro dan kontranya.


Jadi, aku betul betul yakin. InsyaAllah,Allah tetapkan hati aku. =D


IZZATULISME KATA :

  1. Esok aku bakal bergerak ke Kelantan. Doakan keselamatan perjalanan aku ye?
  2. Blog ni aku akan update bila ada kesempatan ; itu pasti.
  3. Semua kawan kawan aku, Andalas-ians & Sabdarians, jaga diri. Aku rindu kalian yang teramat sangat. Kalau perlukan aku,handphone aku menanti.
  4. Oh, InsyaAllah paling awal Hari Raya ni aku akan balik Selangor semula. Kita jumpa ye?

Till then. Jaga diri semua. Doakan aku. Aku doakan kalian juga. =D




1 comment:

  1. Selamat berjaya sayang! I'm gonna miss you like a lot. Percayalah apa jua yang kau buat sekarang, semuanya takdir :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...