Saturday, April 4, 2009

Debaran


Hari pertandingan. Debaran dalam hati saya ni, Tuhan jelah yang tahu. Saya dah lah baru pertama kali masuk pertandingan ni. Tak dapat nak bayangkan atau jangkakan apa-apa. Tak sangka pulak saya debaran dalam hati ini sampai terpancar kat muka. Sampailah cikgu Sarimah tegur saya "Kenapa awak muka tension sangat ni? Jangan tension sangat. Tenang je." Saya sendiri tak perasan sebenarnya. Saya sampai je kat SMK Raja Mahadi tu,tengok-tengok dah banyak dah orang yang sampai. Sampai-sampai terus daftar lepas tu cabut undi. Saya peserta kedua terakhir. Masuk je dalam perpustakaan tu,saya nampak ada satu muka yang saya macam kenal. Oh,baru ingat. Dia lah pemantun SMK Dato Hamzah yang pembayang pantun dia sampai orang tergelak-gelak tu. Saya ingatkan saya je yang cam muka dia. Oh,rupanya dia pun masih ingat jugak. Sempat lagi dia tegur saya siap kenakan saya pulak tu. Adui~ Lepas tu,pertandingan pun bermula.


Aish.. tengok peserta-peserta lain dari semua sekolah satu daerah klang ni, kecut perut tahap maksima lah saya. Rasa nak muntah,pengsan semua bercampur aduk. Ditambah lagi dengan keadaan kesihatan saya yang tak berapa baik hari tu. Batuk,selesema betul-betul buat saya rasa takut. Mula-mula ingatkan saya yang terakhir sebab peserta terakhir tak sampai-sampai pun. Tak lama lepas tu,ada satu chinese guy ni datang duduk sebelah saya. Saya tengok giliran dia. Dialah peserta terakhir tu. Hehehe. Comel + kacak lah Chinese itu. Baik pulak tu. Hehe. Banyak jugak lah perkara yang saya bualkan dengan dia. Heee~ Ok,cukup. Kemudian,ada lagi satu peserta kecil molek lelaki dari sekolah mana entah(saya tak ingat,maaf!),masuk perpustakaan tu pulak. Semua mata tertumpu pada dia sebab rata-rata peserta yang masuk pertandingan tu paling muda pun Ting.3. Rupanya dia baru Ting.1. Tapi saya dah jangka dah budak ni mesti hebat. Bila saya tengok dia bersajak,wah! Tepukan untuk dia. Dia memang ada potensi dan banyak lagi peluang sebab dia baru Ting.1. Selesai pertandingan,saya nampak dua orang pelajar SMK Raja Mahadi masuk perpustakaan tu. Saya kenal siapa diorang. Diorang lah pemantun Raja Mahadi yang berlawan dengan kami masa peringkat akhir tu. Biarlah.


Keputusan diumumkan. Rezeki saya tak ada. Saya pun memang daripada awal tak menaruh harapan untuk menang lebih-lebih lagi bila tengok peserta yang semuanya hebat-hebat tu. Tempat ke-3 peserta dari SMK Dato Hamzah dan johan peserta dari SMK Pulau Indah. Tepukan gemuruh untuk mereka. Mereka memang layak menang. Selesai upacara penyampaian hadiah,saya balik ke sekolah. Masa tu dah pukul 1,patut lah banyak budak-budak dah balik. Saya pergi ke kelas saya memandangkan kelas saya pun dekat bawah je,saya jumpa kawan-kawan(NANIRO). Tak tahu kenapa tapi bila saya tak dapat luangkan masa sehari dengan diorang,rasa rindu tiba-tiba menjelma. Pelik jugak sebab selama ni tak ada pulak rasa macam tu. Sekian.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...