Tuesday, April 7, 2009

Karut Lagi Mengarut





Tiada sebarang idea yang muncul untuk diri ini menulis sesuatu demi mengemaskini blog yang sering ditinggalkan. Saat jari jemari lancar menaip huruf demi huruf di papan kekunci yang menjadi peneman setia ketika diri ini sibuk tersenyum sumbing membaca halaman blog orang lain, otak masih lagi tercari-cari apa yang perlu ditulis berkenaan hidup yang tidaklah sesibuk orang yang menjaga negara. Oh,kebuntuan melanda. Tak apa lah. Nak tulis sesuatu tak semestinya memerlukan idea kan? Hentam saja lah.
Sepatutnya hari ni(7.4.2009) kumpulan saya mempersembahkan sebuah sketsa yang bertemakan kekeluargaan. Biasalah,nama pun subjek Pend.Sivik & Kewarganegaraan. Jadi semuanya dah siap iaitu dialog yang dibahagikan sebanyak tiga babak. Babak pertama dialog dibuat oleh Aiman Akmal, babak kedua(part 1) oleh saya dan babak kedua (part 2) oleh Hakeem. Salinan untuk dialog pun sudah diagihkan kepada semua ahli kumpulan. Apa yang tinggal hanya meminta watak-watak yang terlibat menghafal setiap baris yang perlu dilakonkan oleh mereka.



Saya pun sebenarnya dah agak senang hati lah jugak sebab ingatkan semuanya akan jadi seperti yang dirancang. Tiba-tiba si Ayah memaklumkan saya malam semalam dia tak dapat hadir untuk melakonkan sketsa. Saya dah panik + buntu + gelabah la jadinya. Yela,bayangkan lah. Watak si Ayah adalah antara watak terpenting dalam sketsa ni. Baris untuk dialog si Ayah memang agak banyak la jugak. Apa saya nak buat pun saya tak tahu. Lainlah kalau saya yang tak ada. Tak apa lah jugak sebab watak saya tak penting sangat. Saya cuba contact ahli kumpulan lelaki yang lain untuk minta pertolongan mereka tapi semua tak dapat. Rasa nak menangis pun ada. Walaupun benda ni mungkin sekadar sivik tapi saya kalau boleh tak nak lah mencacatkan persembahan. Akhirnya,saya hanya mampu minta pertolongan beberapa ahli kumpulan yang lain. Saya betul-betul kekusutan minda. Dan saya mengakhiri hari saya dengan tidur yang lena. Bila bangun pagi,satu senyuman puas terukir akhirnya apabila dengan tidak semena-mena dalam otak saya terus terlintas satu idea pasal satu cara penyelesaian untuk kekusutan yang sedang dihadapi ni. Hehe. Saya gembira!



Sampai je kat sekolah,saya dengan Ojie terus pergi dewan yang tersusun rapi dengan harapan mencari NANIRO yang lain. Itu dia! Saya nampak nad,ain & romai. Belum sempat nak menyapa Romai dah suruh pergi meeting pengawas. Yela, yela. Habis meeting pengawas, saya tanya Romai berkenaan sivik. Rupa-rupanya baru saya tahu pelajar Islam diarahkan ke surau. Pelajar bukan Islam ada ceramah yang disediakan khusus untuk mereka di dewan. Patutlah dewan elok je tersusun. Huhu. Dalam hati saya melonjak riang tatkala mendengar berita tersebut. Lega betul! Perkara pertama yang saya ingat adalah sivik. Jadi kami tak akan ada kelas sivik untuk minggu ni. Lepas rehat baru belajar. Dekat surau,ada ceramah Maulidur Rasul. Macam best tapi maaf,saya terlalu mengantuk semasa ceramah.



~End of Story~






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...