Monday, April 20, 2009

Kerana Dia....

Lepas habis latihan pantun dalam pukul 2.30 petang, saya dengan Yus terus gerak pergi kantin sebab saya memang bercadang nak beli air sebelum balik. Sampai kat kantin, tengok banyak jugak bilangan pelajar pagi yang datang dengan berbaju sukan. Oh ye,diorang ada pertandingan Islamic Hunter. Mula-mula ingat nak ajak NANIRO masuk tapi memandangkan masing-masing sibuk dengan hal sendiri, jadi terpaksa lah kami membatalkan niat suci dan murni kami ni. Lain kali,mungkin?


Lepas saya selesai beli air, tiba-tiba saya didatangi seorang kakak senior saya yang mengajukan soalan yang agak mengejutkan saya. Rasa pelik jugak kenapa tiba-tiba tanya saya berkenaan isu yang tiada kaitan langsung dengan saya? Saya tanya balik untuk mendapatkan kepastian. Oh,baru saya tahu kenapa. Perkataan pertama yang terlintas dalam otak saya yang tengah letih waktu tu adalah "astaghfirullahalazim". Dengan rasa bersalah yang menebal ditambah lagi dengan kekesalan yang kian menggunung,saya terus bertanya dengan lebih lanjut. Lepas bersoal jawab, terdetik dalam hati saya waktu tu, 'Ya Tuhan, hanya itu je puncanya?'


Kenapa perlu isu yang sebegitu kecil menjadi bahan bualan? Kenapa perlu isu yang sebegitu kecil merosakkan nama manusia lain yang tak bersalah? Kenapa perlu isu yang sebegitu kecil diperbesarkan?
Kenapa perlu isu yang sebegitu kecil dijadikan sasaran sedangkan banyak lagi perkara yang berfaedah boleh dibuat? Sumpah,saya tak sangka tindakan atau kata-kata saya mampu membawa kesan buruk untuk orang lain. Sumpah,saya tak pernah ada niat nak mencemarkan nama orang lain lebih-lebih lagi kawan saya sendiri. Saya tak sangka sampai ke tahap itu perkara ni boleh merebak. Sebab bagi saya,isu ni cuma sekadar isu yang tak perlu dipandang serius.


Percayalah,kalau saya tahu saya salah memilih orang berkongsi cerita, kalau saya dapat undur balik masa,tarik balik kata-kata saya, saya akan buat. Tak pasal-pasal sekarang ni, nama saya sekali tercemar. Mungkin ada insan di luar sana yang mula menaruh persepsi negatif pada saya,siapa tahu kan? Menyesalnya saya! Saya tak pelik kalau ada yang kata hal remeh pun nak menyesal teruk sangat ke? Biar saya maklumkan kenapa dan mengapa saya perlu berasa kesal. Saya kesal sebab hal remeh ni kesannya terlalu besar untuk saya. Saya tak suka hidup diburu rasa bersalah. Satu perkara yang pasti, saya akan lebih berhati-hati memilih rakan.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...