Thursday, February 17, 2011

Sindrom.

Sedang mengalami sindrom batuk kering. Peritnya tekak. Cakap sikit,batuk. Gelak sikit,batuk. Harap-harap cepatlah sembuh. Tolong doakan,ye?

Bercerita mengenai batuk kering ni. Tiba-tiba aku teringat satu insiden tahun lepas. Tahun 2010, masa awal-awal tahun. Ceritanya begini..


~~~~~~~~~~~~~~


Pagi tu aku bangun. Nani kejut. Nak pergi mandi. Siap-siap nak pergi sekolah. Bangun je,tekak rasa macam pedih. Pelik. Malam tadi elok sihat walafiat. Siap boleh gelak-gelak macam hantu dengan budak-budak tu. 'Sakit tekak sikit je kot' , suara kecilku berkata. Dan setelah bersiap nak turun ke surau solat Subuh, aku tanya Nani sesuatu.

Tiba-tiba masa nak tanya, eh! Suara tak mau keluar. Mulut je terkumat-kamit. Cuba lagi panggil Nani, suara tak keluar juga. Ah,sudah! Hilang suara pula pagi-pagi ni. Permulaan hari yang kurang menggembirakan.

Turun bawah,pergi sarapan. Memang tak bercakap. Untuk pertama kali, Izzatul Nazihah Yahya menjadi seorang pendiam. Nak cakap dengan Aja pun main suruh Aja teka gerak bibir je. Orang tegur pun, senyum saja lah. Dah tak ada suara kan..

Sampai kelas, budak-budak banyak yang dah sampai awal. So, seperti biasa. Sembang-sembang pagi berlangsung. Untuk mereka. Bukan aku. Tak ingat si Izat Jaris tanya apa entah. Dan aku tak jawab. Aku bagi "hand language" dekat dia, memberitahu aku tak ada suara. Memang free-free je jadi bahan gelak budak-budak tu. Waah..silap besarlah kau,Izzatul.

Amboi, diorang punya excited macam ada pesta gawai weyh bila tengok aku terseksa. Wah wah wah..makin rancaklah perbuatan naya meraka kat aku. Mereka pun mulalah kutuk aku macam-macam. Suka benor gamaknya tengok aku terkial-kial nak respon. Sebab mereka tahu aku tak boleh cakap apa. Ah,dah nama pun budak lelaki.

Kelas pertama hari tu, Biology. Oh,hell no! My group was assigned the task to do the presentation for the Biology class that day. And how am I supposed to present anything when I lost my voice? Dengan kegelabahan maksimum, aku pun pergi tanya dekat ahli kumpulan lain. Tot, Nad and Aja. How the presentation thing is going to take place since we have divided equally each of our part. And my part? I need someone to handle it. They don't expect me to present using the hand language,aren't they?

The presentation was held as usual. Sebelum start,aku inform Pn.Nadrah pasal keadaan suara aku ni. Dan aku tetap join. Tapi cuma jadi pak pacak jelah kat situ. Presentation tamat. Sesi soal jawab. Dan mereka yang kononnya "tak paham" bertanya soalan.

Si Ali Zainal Abidin pun angkat tangan. Mamat ni lagi best. Dah tanya soalan, dia kata nak suruh aku yang jawab. Ah,kau. Time aku tak ada suaralah kau gedik-gedik nak aku jawab. So,passing kat Tot. Tot jawab. Si Rushdan Aliff(Ba) pulak bertanya. Pun sama. Nak suruh aku jugak yang jawab. Si Faeez Mazlan(Purung) pun tanya soalan semata-mata nak suruh aku yang jawab.


Yang aku memang rasa macam nak baling kasut campur tahi lembu sikit kat budak-budak tu, bukannya diorang tak tahu aku ada masalah suara hari tu. Saja nak mengenakan aku. Entah apa kena, macam menang sejuta je bila tahu aku tak ada suara hari tu. Waahh..pesta sakan ye korang? Tak apa. Tak apa. Ada ubi ada batas.


p/s : Sebenarnya rindu gila. Haga~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...