Sunday, February 27, 2011

Tidur adalah saat terbaik.

Tindakan terbaik aku, tidur pukul 9 malam tadi sehingga aku terasa penat mencari parang nak mengamuk dekat orang dalam mimpi,akhirnya tepat jam 11.30 malam aku pun bangun. Disebabkan hati tengah panas membara-bara macam api kena simbah minyak, aku pun merebahkan diri dan terus tidur.

Hilang mood aku nak bercakap dengan orang. Well,obviously bukan tidur dalam iman. Dan padahnya,ambik kau. Mimpi mengamuk dekat orang,siap nak diparangnya lagi orang dalam mimpi tu. Bangun tidur je dah macam apa.

Aku memang macam ni. Berjangkit dengan Syuhada Lokman gamaknya. Kalau tension sikit, tidur. Rasa macam nak mengamuk sikit, tidur. Agak macam dah tak tahan nak maki orang, tidur. Agak-agak dah macam runsing garu-garu kepala macam berkutu sejuta, tidur.

Tapi,impak dia positif. Aku bangun tidur aku akan terus lupa apa yang buat aku tidur tadi. See? Nampak tak kebaikan tidur untuk aku? Fakta tak pernah salah. Memang tidur merehatkan otak. Jadi kalau ada yang mintak nasihat aku, apa yang nak dibuat kalau ada masalah?

Jawapan aku semudah itu. Tidur. Seriously. Aku dah berjuta kali buat eksperimen ke atas diri sendiri. Alternatif lain, pergi berwuduk. Ambil Al-Quran. Baca novel cinta daripada Tuhan. Ni tak, selalu dok layan tangkap leleh novel cintan itulah. Inilah. (aku cakap ni untuk aku jugak). Aku jugak suka dengar masalah orang walaupun aku tengah terbeban dengan masalah sendiri masa tu.

Bagi aku, mendengar masalah orang boleh jadi macam salah satu vaksin jugak lah untuk aku hilangkan kerunsingan. Sebab tu ada orang pernah cakap aku "a good listener". I mean,selain "mulut murai" lah kan. Bila orang cerita masalah dekat aku, aku rasa macam "Wow, life is a perfect blend of colours".

Tapi,orang putih ada kata. "There's always two sides of a coin." Dan akibat kalau main sebat tidur tak kira masa semata-mata nak hilangkan marah, inilah dia. Tidur dah jadi tak tentu hala. Waktu orang berjaga, aku tidur. Waktu orang tidur,aku berjaga. Berjaga untuk benda tak berfaedah, aku tidur dua jam pun cukup. Cuba berjaga sebab nak study, tidur 8 jam pun, menguap macam singa. Haha.. =D


p/s : Tolonglah jangan abaikan jam biology anda. Tengok kesannya kalau tak percaya.


5 comments:

  1. tul:ouh patutla kau tdo awal. rupe2nya tgh marah.

    btw,aku igt mase kau marah gler2 kat ostel.siap tendang2 katil ats lagi.yg tak leh bla nya, kau tgh membebel2 trus snyap.ceh kau! tdo rupenya.haha

    ReplyDelete
  2. tul, terbaik la kajian kau tu. aku tak buat kajian.
    i was born to enjoy the power of sleep HAHA
    aku rasa sleep equal to shut dwon untuk aku.
    bila bangun dah refresh and tak payah tanya benda yang lepas sebab aku bukan takat tanak fikir je, tapi lupa terus BAHAHAHA
    so tak payah gaduh dengan aku la nanti buat sakit hati je sebab aku tak ingat apa benda.
    HAHA

    ReplyDelete
  3. wahh.bagus gila adaa.aku rasa betul gark laa.kalau tidur.bila bangun mesti rasa macam hilang ingatan.apa yang aku buat semalam eh.haha.

    ReplyDelete
  4. anaa ; aah. time tu mcm hape.tgh mengamuk2 tendang2 katil tu, bleh plak aku tertido.. haha

    adaa ; oh,bila bab tido aku mmg rajin nk buat eksperiment. haha

    ajaa ; tu lah tu. bgn tidur terus boleh happy2 balik. haha

    mira ; sgt best tidur. suka gila~ alam fantasi plg indah. bahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...