Monday, May 16, 2011

6 tahun berlalu and..

.. I stepped again to Bagan Datoh. Tapi bukan pada tiket seorang pelajar asrama, tiket seorang warga kota balik ke kampung. Aku lalu depan sekolah lama aku. Sains Bagan Datoh. Tak lah lama sangat pun. Tahun lepas je. Hehe.. Nampak budak budak perempuan nak outing. Tshirt uniform outing yang masih sama, bas bagan buruk yang masih sama,suasana yang sama, dan tiba tiba macam ternampak bayangan dulu. Kantin kelihatan penuh. Oh,mereka exam week kan? Mesti kantin penuh dengan budak budak yang nak study . Zaman sekolah. Ah. Rindunya! Ternampak ada beberapa khemah dipacakkan dekat kawasan sekolah. Ada event kot? Entahlah. Aku passed by je pun.


Tak ramai yang tahu kampung halaman aku dekat Bagan Datoh ni. Yang tau pun sekerat dua je. Sebab aku memang tak berapa nak kecoh pun pasal kampung aku tu. Kalau kau dah tak terasa macam ada kampung,nak kecoh pun tak ada makna. Even sepanjang aku sekolah sana, tak pernah sekali pun aku jejak kampung aku setiap kali outing walaupun jaraknya tak sampai sejengkal. Oh. Jangan tanya aku kenapa. Sebabnya cukup kukuh. Kalau kau di tempat aku, kau akan buat benda yang sama. Aku yakin tu!


Jadi selepas 6 tahun, aku jejak balik Bagan Datoh. Tapi kali ni lajak lebih sikit daripada jarak selalunya. Dan ambik sudut pandangan sebagai pulang kampung. Tak banyak perubahan yang aku nampak sejak dari pertama kali masa aku kecik lagi aku jejak sini. Memang betul. Bagan Datoh pekan mati. Ayah kata Bagan Datoh susah nak maju sebab dia jalan mati. Jadi nak bangunkan pun macam tak balik modal. Mungkin ada relevan juga.



Sampai rumah Tok Ngah, aku rasa macam "woah,semua sudah berubah." Apa yang kekal ; suasana kampung tu kot. Aku hampir tak kenal semuanya. Siapa dia? Siapa dia? Siapa itu? Siapa ini? Siapa semua ni? HAHA! Kau tahu, terasa macam dicampak ke kawasan hilang ingatan. Tapi ada muka muka yang masih sama. Opah,mak ngah, dan pakcik. Muka yang sampai mati aku akan ingat. Terima kasih kalian atas lesson ini. Aku simpan dalam hati dan otak. Sampai bila bila. Bukan dendam. Cuma buat pedoman. Tak salah kan? Dan syabas kerana kalian masih lagi kekal dengan perwatakan sama. Jadi aku rasa aku patut terus bermain dengan game kalian bukan? Tak apa. Sampai masanya, game ni akan berhenti.



Adik saudara aku yang dulunya main masak masak sebelah aku, sudah manis berkurung, shawl.
Adik saudara aku yang dulunya main jerit jerit tepi telinga aku, sudah masuk alam sekolah menengah.
Kakak saudara aku yang dulunya tak ubah perangai kanak kanak, sudah dukung bayi sendiri.
Pakcik aku sudah berubah wajah, dari kurus ke berisi.
Makcik aku daripada baru kahwin dulu. Sekarang anaknya sudah dua orang.




Nah, pantas kan masa berjalan?
Itu baru 6 tahun. SAHAJA.
Aku betul betul terasa macam tak pernah jejak kaki ke Bagan Datoh tadi.
Terasa macam 6 tahun kemudian.
Itulah situasi yang aku bakal alami.
Padahal tahun lepas situlah tempat main aku.
Mungkin keadaan sekeliling kot.



Sumpah! Melihatkan budak budak outing tadi, aku teramatlah rindu dengan zaman sekolah aku dulu. Memanglah kena moving on, tapi semuanya macam terlalu sweet untuk ditinggalkan. Tak sampai hati nak bukak chapter baru. Buku baru. Life baru. Tapi sampai bila nak hidup dalam yesterday,ye dak? Ah,aku benci segala jenis GOODBYE!





2 comments:

  1. you're tougher than them,life's a game pulak! haha

    ReplyDelete
  2. wah...same la izza..memang sekolah sabda tuh kita yg cipta suasana kan..mmg susah nak tinggalkn hasil usaha kita....ceih.dulu kalo dpt skool teruk mesti tanak igt punyer..haha...like this entry..sweet memories...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...