Saturday, May 28, 2011

Dua manusia, dua dunia.


Mee hoon sup depan mata gua tatap. Berasap asap. Mengidam nak makan sup restoran “Ani Sup Utara” termakbul akhirnya. Baru nak mula suap, datang seorang lelaki.

Berjubah biru,berkopiah putih. Bangsa ; gua tak pasti. Ikutkan kulit, Afrika mungkin. Datang ke arah gua. Cakap beberapa perkataan yang gua tak pasti maksudnya. Tak pasti bahasa apa yang dia guna. Gua jadi tercengang.

Satu pelekat ayat ayat suci uncle tu hulur kat gua. Ok,baru gua paham. Uncle ni nak jual ayat ayat suci rupanya. Gua malas nak layan. Sorry uncle, tapi gua tak paham apa lu cakap. Lagi best layan meehoon sup gua. Tapi uncle tu macam tak faham faham. Gua tak pandang dia; cuak gila. Jadi gua tunduk. Pandang mangkuk meehoon sup tu.

Gua dah pelik. Apahal uncle ni terpacak sini? Sekali gua pandang, dia dah tenung gua macam nak makan. La..paksa beli ke? Ada jugak manusia macam ni. Gua ingat sukarela. Tak guna betul. Dan gua cepat cepat tarik beg duit keluar, hulur seringgit dua demi tak nak membantutkan selera. Fuh,lega.

Dan gua meneruskan suapan. Terbantut lagi.

Datang lagi sorang lelaki.

“Saya nak mintak dua minit je daripada akak. Sekejap je,boleh kak?”

Kali ni melayu. Umur dalam 30-an mungkin. Senyum ramah je. Gua pun senyum jelah balik.

Yang kali ni bawak satu set panduan solat dan amalan amalan harian. Explain baik punya kat gua. Gua pun dengar dengan khusyuknya. Der, gua pun ada adab lah. Orang datang cara baik,kita layan baik lah. Tapi sayang, gua dah ada dah set tu semua. Jadi lepas dia habis explain, gua angkat tangan gesture “No,its okay.” Dan gua terus cakap “terima kasih” beserta senyuman. Brader tadi pun mintak diri,teruskan kerja kat meja meja lain dalam restoran tu pulak.

Gua perhati brader tadi.

Brader tu sapa akak meja sebelah. Usik usik baby akak tu. Tapi akak tu macam kurang senang. Dia tetap jugak senyum. Cuba mintak masa nak explain. Dialog sama diulang. Pergi meja lain pulak. Dan begitulah seterusnya.

Gua senyum. Dan masa tu gua terus berkata dalam hati.

Betapa sanggup manusia buat apa je yang possible demi nak cari duit. Bagi mereka yang tak bernasib baik kerja hebat hebat. Pedulikan malu. Pedulikan segan. Tebalkan muka. Sampai ada yang memaksa beli. Janji duit dapat. Rezeki halal. Dah cukup.



Gua bersyukur. Gua antara manusia beruntung. Nasib sebaik baik manusia. Mungkin ada yang teringin nak dapat life gua. Sedangkan gua desire life orang lain. Betapa gua tak reti di untung. Allah sediakan jalan terbaik untuk gua. Tapi kenapa gua masih tak nampak nampak?



1 comment:

  1. Walaupun kita tak dapat apa yang kita mahukan di dunia ini,kita gunakan nikmat dan jalan yang Allah bagi itu di dunia ini untuk mencapai apa yang kita mahu di hari akhirat. ;]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...