Monday, May 23, 2011

Terima Kasih,Dzahier Haziq.


"To Allah we belong, and to Him we shall return"


Sekali lagi, buat kali yang kedua dalam hidup aku, menerima berita pemergian seorang lagi rakan seperjuangan. Sebak dalam hati terlalu indescribable. Kali kedua menerima berita pemergian seorang lagi rakan, bukan mudah.

Al-Fatihah buat seorang rakan seperjuangan, sama-sama berkongsi ilmu, sama-sama menduduki SPM tahun lepas, Dzahier Haziq bin Muhd Muin yang telah terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat semalam. Memang aku cukup tak percaya dengan berita ni, sampai aku google semua berita yang ada. Cari sebanyak mungkin kesahihan. Dalam hati masa tu, aku memang berdoa, kawan kawan aku yang sampaikan berita tu salah orang. Mungkin Dzahier lain, tapi bukan kau. Tapi lepas tengok berita kat tv, aku sedar. Kau memang betul betul dah tak ada. Ini memang bukan main main. Berita-berita ni dah cukup buat aku menangis,kawan.






Aku mungkin tak rapat dengan kau sepertimana yang lain lain, tapi aku tetap sayang kau sama macam aku sayang yang lain lain. Sekurang kurang nya kita pernah gelak ketawa sama sama kan? And terima kasih kerana menjadi antara manusia yang paling rajin keep in touch dengan aku. Terima kasih kerana tak lost contact dengan aku walaupun lepas habis sekolah ni. Terima kasih kerana selalu bertanya khabar aku. Terima kasih kerana percaya kat aku untuk bagi pendapat dekat kau masa kau buntu nak pilih further study ke Matrikulasi Gopeng or UiTM. Terima kasih sebab bagi semangat kat aku masa aku tengah down hari tu. Terima kasih atas wish congrats kau masa aku dapat tawaran untuk TESL ni. Terima kasih sebab sakat aku pasal "Teacher's Day". Terima kasih sebab dah wish "Teacher's Day" awal awal kat aku. Terima kasih sebab sakat aku pasal si budak Puncak Alam tu. Terima kasih sebab jadikan aku tempat rujukan kau untuk tanya pasal matriks punya schedule sebab aku ada bagitahu kau kan abang aku dulu matriks. Terima kasih sebab tak pernah lupa aku. Terima kasih sebab dah menjadi seorang kawan yang sangat baik. TErima kasih sebab selalu cerita kat aku pasal cita cita kau. Kau pernah bagitahu aku kan kau memang nak pursue bidang medic? Terima kasih sebab bagi aku last chance untuk bersembang dengan kau sebelum kau pergi. Terima kasih sebab tinggalkan last text kau dalam handphone aku sebelum kau pergi. Baru kelmarin sembang dengan kau kan pasal matriks? Haih.. Macam tak percaya je semua tu dah tak ada. Semua texts kau jelah yang tinggal sekarang ni buat tatapan aku. Sumpah. Allah jelah yang tahu how much I really appreciate it.


And by the way,sorry Dzahier. Aku tak sempat contact kau hari tu untuk bagitahu details pasal matriks punya schedule even aku dah janji nak contact kau kan? Aku betul betul mintak maaf Dzahier. Deeply sorry sebab tak tunaikan janji aku. Tak sangka kau akan pergi dulu.


Eh,nak tau tak, dulu masa sekolah aku selalu sembang dengan Hana, betapa baik dan uniknya kau. Betapa lainnya kau nak dibandingkan dengan lelaki lelaki lain kat sekolah tu. One of a kind kot. Tak pernah sekali pun kami dengar kau tinggikan suara pada sesiapa. Tak pernah sekali pun kami tengok kau mengamuk. Muka kau sentiasa cool,tenang. Bercakap sentiasa guna nada lembut. Lepas tu, setiap kali Jumaat, mesti buat sujud sajadah, dan kau antara orang yang kerap jadi Imamnya. Dan setiap kali tu jugaklah aku selalu terdetik dalam hati, kagum dengan kefasihan kau menghafal surah sepanjang itu. Nak dibandingkan dengan aku ni yang tak seberapa ilmu agamanya. Haih.. rindunya nak berimamkan kau buat sujud sajadah lagi. Kau orang baik, Allah lebih sayangkan kau. Untung kau, menyahut panggilan Allah sebagai pejuang fisabilillah, pergi mengaji dekat rumah anak yatim tu. Aku syukur bila tahu kau masih Dzahier yang sama aku kenal.


Dan bak kata Tot dan Syaza Mariyah, mungkin pemergian kau ni macam another wake up call untuk aku, dan jugak semua yang lain. Pemergian kau buat aku berfikir balik. Mendalam. Hidup kita ni tak lama. Allah nak tarik nyawa bila bila masa. Bila dah sampai janji Dia, tak cepat atau lambat sesaat pun. Tak kira tua atau muda. Boleh jadi hari ni kita merancang nak pergi belajar ke sana sini, esok lusa kita dah menyahut panggilan Allah. Tak ada yang mustahil. Kita selalu lupa, nyawa kita milik Allah. Sebab tu kita selalu target yang kita akan mati bila dah tua. Jarang terdetik dalam hati yang boleh jadi umur kita sampai hari ini sahaja. Sentiasa anggap masih ada esok untuk aku. Masih sempat nak bertaubat esok hari. Jujur, aku jugak selalu berfikiran macam tu. Dan betapa Allah masih sayangkan kita yang masih hidup ni, bagi peluang untuk kita buat persediaan sebelum menghadap Dia. Bagi peluang bertaubat. Muhasabah diri. Jangan terlalu leka dengan keseronokan duniawi. Sebab Allah boleh jemput kita kembali pada Dia bila masa saja yang dikehendakiNya.



Tak ada apa lagi yang mampu aku hadiahkan untuk kau Dzahier selain Al-Fatihah,doa, dan Yassin. Sedikit sebanyak aku ter"effect" dengan pemergian kau. Ada satu perasaan sebak dan hiba yang tak dapat nak kata. Bak kata mereka, kawan mana yang tak sayang kawan. Tapi aku cepat cepat sedar. Aku berhenti menangis, sebab aku tak nak kau terseksa kat sana. Aku nak kau bersemadi dengan tenang. Semoga kau ditempatkan dalam kalangan orang orang yang beriman. Semoga roh kau dicucuri rahmat. Kami akan teruskan perjuangan kami,sahabat. Semoga pemergian kau mampu membawa perubahan positif kepada kami. InsyaAllah. Amin~









p/s : Kalau tak,selalu sakat kau, dengan nama "Dato Zahier sebab initial 'D' kat nama kau tu, kami jadikan dato'". Lepas tu kau mesti balas dengan "datin Izzatul". Tinggal kenangan dah semua tu. Kami sayangkan kau, Dzahier Haziq Muhd Muin.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...