Friday, February 18, 2011

Dilema Anak Bongsu.

Ber"adik-beradik"kan seorang Kakak dan seorang Abang, dan memang secara jelasnya aku adalah yang bongsu. Yang termuda, termanja dan juga tercomel dalam kalangan mereka. Hahaha.. Ya,memang seronok weyh jadi muda dan comel. Tapi tulah. Ada jugak disadvantages dia yang kadang-kadang membuat aku rasa kurang puas hati dan rasa nak memberontak yang teramat sangat sampai kalau boleh nak baling lampu kat dinding, nak hentak meja makan kasi terbelah dua, nak hempuk tv sampai tinggal serpihan je, nak tumbuk suis sampai wayar-fius segala terkeluar.


Lepas tu jerit kuat-kuat macam orang sasau. Yeah,rocking man! Puas hati.


Tapi tak. Angan-angan tinggal angan-angan. Aku TAK BUAT SEMUA TU. Disebabkan kewarasan akal aku masih lagi berfungsi dengan baik tanpa cela, aku tak buat(*walaupun sebenarnya teringin*). Aku masih lagi memegang takhta "anak mithali". Banyak dilema menjadi yang termuda dalam keluarga. Serius tak tipu. *tapi sebenarnya kalau anak sulung pun still akan cakap benda sama jugak*


Beberapa dilema aku yang aku rasa aku tak dapat nak luahkan kat ibu bapa tercinta. Setakat pendam sendiri. Oh,aku memang seorang pendendam. Eh, pemendam. Kata anak solehah kan?

Kalau kau pun anak bongsu,mesti ada certain part kau setuju. Hehe..


PERTAMA, menjadi tunggak terakhir harapan ibu bapa.
- Adoi.. Tang ni yang lemah segala sendi lutut aku ni. Tahu tak berapa banyak tekanan yang diletak dekat atas bahu ni? Dengan segala macam kemewahan dan kesenangan hidup diberi yang akan berakhir dengan.. "Mak Ayah dah sediakan segala macam yang Adik nak. Belajar je rajin-rajin. Kakak dengan Abang tu Mak Ayah dah tak risau dah. Tinggal Adik je ni harapan Mak Ayah."
Erk.. Harapan terakhir tu! Kira macam memang tak boleh salah. Everything must be perfectly arranged. Faham tak?


KEDUA, menjadi bahan perbandingan antara adik-beradik yang lain.
- Ha,mesti pernah kan mengalami situasi ni? Memandangkan kau adalah yang termuda, ditambah pula dengan kakak-kakak dan abang-abang kau yang dah cukup berjaya tu,mesti parents kau akan bandingkan kau dengan yang lain. Okaylah,aku bagi demo sikit.


Situasi 1
Si Bongsu : Ayah, Adik dapat 1A UPSR.
Ayah : 1A?! Tak belajar ke?Tengok abang kakak kau, mana pernah tak dapat straight A's.
Si Bongsu : Tapi Ayah,Adik belajar. Mungkin bukan rezeki kot.
Ayah : Mana boleh. Abang kakak kau boleh, apa pasal kau tak boleh?
Si Bongsu : *diam,tunduk

KETIGA, tak diberi peluang untuk menegur mereka yang lebih tua walaupun salah.
- Yang ini aku percaya rata-rata pun pernah mengalami kes ni. Yang tua memanglah takkan mengaku salah. Come on lah. Orang tua makan garam dulu daripada budak hingusan macam kau tu! Pengalaman hidup pun tak seberapa ada hati nak tegur orang. So,bila ada je benda yang kau rasa tak kena tapi nak tegur maka secara automatiknya kau akan dilabel "derhaka","kurang ajar", "berlagak pandai" dan sebagainya. Contohnya :-

Situasi 2

Si Bongsu : Abang, salah lah buat macam tu.
Abang : Ah,kau apa tau. Umur pun tak cukup. Sibuk nak ajar orang.
Si Bongsu : Tapi Adik cakap betul ni.
Abang : Ish..Dahlah. Pergi sanalah kau.


KEEMPAT, tetap dianggap budak kecil hingusan sampai bila-bila
-Mengikut kata Dr.Fadzilah Kamsah la kan, kebanyakan ibu bapa akan tetap rasa anak bongsu mereka tu adalah anak kecil yang tak tahu apa-apa walau macam mana tua pun si bongsu tu. Yela,dah nama pun bongsu. Mak Ayah tengok kau macam budak-budak je der! Kau je yang bajet dah dewasa sangatlah kan. Dengan rambut colour-colour lah bagai, tindik sana sini. Muka dah habis ganas sambil layan lagu Black Sabbath je, tiba-tiba nak keluar rumah mak pesan,


"Adik,nanti nak melintas jalan tengok kiri kanan. Jalan tu tengok bawah,takut tersepak batu nanti kaki darah. Nak makan tengok tulang nanti tercekik. Kalau ada orang tak kenal jangan tegur."


Erk.. Alamak aih..! Itu pesanan untuk budak tadika der! Tolonglah faham. Walau sedewasa mana pun kedewasaan yang cuba dipamerkan,mak kau tetap akan anggap kaulah si bongsu yang merangkak comel atas lantai dulu. Dah nama pun bongsu kan.



Yang kelima? Yang itu,aku biarkan kreativiti kau untuk berfikir. Nak tulis panjang-panjang bukan kau larat pun nak baca.



p/s : Nanti anak buah aku nak suruh panggil "auntie su" lah. The cutest auntie su.

2 comments:

  1. hoho. dilemma ye tul? dilemma wanita ke? heee..sabo lah syg oii. :)

    ReplyDelete
  2. aku mengalami bnde yang same.stress kan tul.haihh.
    aku nak tambah lagi pesanan mak kau."adik turun tangga baik2 tau,takut terjatuh".hehe.comel (:

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...