Thursday, January 27, 2011

Oasis 106

-Dalam kelas waktu cikgu tak masuk-
2008/Ting. 3


Tadi aku dengar ceramah. Ceramah agama. Kejap. *fuyoh,izzatul dengar ceramah agama. Okay,gelaklah. Tapi ni betul. Beginning macam tak menarik minat manusia jahil macam aku ni. Lepas dah dengar lama-lama,dia masuk pulak satu part yang aku rasa seronok untuk didengar. Aku tak pasti lah kan kalau kau memang dah tau. Tapi ni lah antara bahagian ceramah tu yang aku nak kongsi sikit.

"Sampaikanlah pesananku biarpun satu ayat"

cewah cewah. Dramatik tak aku? Okay. So here it goes.

Ustaz tu mulakanlah bait-bait ayat dia. Aku pun mula-mula macam tak minat. Dengar sambil lewa jelah kan. TAPI TU MULA MULA JE. Haha. Tazkirah demi tazkirah,ustaz tu pun dengan tiba-tiba keluarkan ayat

" Allah kalau nak bagi kita nikmat,Dia bagi je. Tak kira lah siapa orangnya. Baik ke jahat ke. Jangan terkejut kalau orang yang banyak buat dosa hidup senang lenang. Dapat semua yang dia nak. Itu golongan orang yang senang cerita macam konsep 'kau nak,kau dapat'. Tapi Allah tak redha waima sebutir pasir pun nikmat yang manusia tu terima. Tapi dia akan terus dapat nikmat dunia. Makin banyak seseorang tu buat dosa macam ingkar ajaran agama semua,makin banyak nikmat dunia yang dia dapat sehingga dia jadi bongkak dengan semua kesenangan tu. Dan akhirnya tenggelam dalam keriakan sendiri."


Pergh! Terpempan sekejap aku dengar ustaz ni cakap. Naik ngeri,insaf semua ada. Serius. Bila fikir balik,memang melampau lah kau nak menipu cakap tak pernah buat dosa. Ngeri. Aku tak nak jadi salah seorang yang termasuk dalam golongan yang ustaz tu cakap. Dan akhirnya,aku dengarlah ceramah dia sampai habis. Menarik. Terima kasih ustaz membuka dunia baru untuk saya. Sama-sama berubah.


p/s : Saya masih dalam proses mencuba. =D



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...