Saturday, January 22, 2011

Picisan Rabak

-Dalam proses menyiapkan lilin dalam tin untuk "grand opening".-

(Adapted from "Collection of SABDA'S Annual Dinner Memory")



Jalan aku semacam diragut tapak. Merewang ; seolah penagih lagaknya. Aku pasti. Bunuh gerak setiap saat dengan mencerna apa jambatan seterusnya. Sungguh.

Kadang main watak ; A.Samad Said. Tunggu inspirasi ketuk pintu , mengarah jari. Entah berapa lama ilham aku nak cuti. Letih katanya. Tapi itulah. Syaitan keliling pun banyak yang main bisik-bisik. Konon berlagak putih suci. Tak usah peduli itu semua, abaikan saja. Sampai aku pun terpesona. Sebelah lagi satu pula kata ada hasil yang kau janjikan. Baik. Aku pegang kata yang satu itu. Munafik hukumnya untuk ingkar janji.


Kadang cuba jadi Pablo Picasso. Mewarna lakaran yang tak pernah masuk dengan garisan. Konon nak sedapkan hati. Bila ditanya , tidak beriak menyahut abstrak. Padahal rupa abstrak tu pun jahil. Bakat yang satu itu memang tak pernah diberi pinjam pun. Bukan aku tak tahu. Haha.. Tak apalah. Sekadar menduga, apa dosanya?


Kadang leka nak jadi pita rakaman. Sibuk tengok material lepas. Mana kreditasinya, mana senyum sumbingnya, mana jeliknya, mana nyawanya. Sekadar nak hirup refleksi kosong. Ada yang kata sia-sia. Tak apa. Aku selesa begini.


Kadang jadi saudagar wayang. Habis semua filem aku sapu. Khabarkan saja ; kisah apa yang terlepas pandangan aku? Pantang ada filem yang pasang propaganda ; kononnya berbaloi. Aku mesti dan wajib memasang mata untuknya. Walaupun ada yang tidak aku puaskan. Aku tak kisah. Nak bersilat cerita apa , mari ke aku. Aku sedia menjadi telinga sekaligus bertindak balas.


Kadang jadi lanun. Semua yang boleh dicedok percuma tanpa bayar , aku kebas. Laung saja. Muat turun apa. Aku mesti anggukkan juga. Asalkan minat aku di situ. Ah,siapa yang nak menolak bayaran kosong ringgit kalau di barterkan dengan barang baik?



Dan paling tinggi frekuensi kekerapan, aku pegang watak dalam cerita ni. Tak wujud pilihan "keluar pentas" di sini. Aku tak pasti ini telenovela kah,drama kah, sitkom kah, filem kah. Aku tahu kau tahu fakta ini. Kau,aku,dia dan sesiapa yang bernyawa dan bertapak di sini,pentas ini ada peranan masing-masing. Lakonan aku dengan kau mungkin berkontra babak. Tapi tak mustahil kalau bertingkah nanti kan? Siapa tahu kan. Pengarahnya ada di atas sana. Cuma Dia tahu apa babak seterusnya.



p/s : picisan aku merabak kelip waktu. kalau benci, tinggalkan saja. kalau jengkel, tinggalkan di ruangan komen sebelah kanan. aku sudi membaca. jangan risau. =D



2 comments:

  1. hmm aku pun tak tau la tul..
    tapi selalunya kalau orang rindu aku,diorang post blog entirely pasal aku:D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...